Te-ai intrebat vreodata daca business-ul tau are sezonalitate?

In foarte multe domenii de activitate putem vorbi de existenta unei sezonalitati a activitatii. O afacere este sezoniera daca activitatea fluctueaza in functie de  sezonul anului.

Iata cateva exemple:

  • companiile care opereaza in turism pe litoral au maxim de activitate in lunile de vara dupa care intra intr-o scadere a activitatii;
  • entitatile care vand rechizite scolare au un maxim de vanzari la inceputul scolii, in timp ce in vacanta de vara inregistreaza vanzari mici;
  • unitatile care vand decoratiuni de Craciun.

Pentru un antreprenor este o adevarata provocare sa faca fata acestei fluctuatii a activitatii in functie de sezon. In cazul extrem, unele companii trebuie sa inchida temporar activitatea (de exemplu operatorii care asigura amenajarea partiilor de schi).

Cum poti sa verifici daca exista ciclicitate in activitate firmei tale?

Daca lucrezi in Smart Bill poti sa obtii foarte usor un grafic cu vanzarile de la inceput de an (cumulate pe luni calendaristice de exemplu) pe care sa il analizezi apoi in comparatie cu graficul anului precedent.

Rapoarte ->Analiza vanzarilor si achizitiilor ->Grafic facturi:

Raportul are o reprezentare vizuala usor de interpretat:

sau alternativ sub forma de coloane:

Din analiza acestor grafice din Smart BILL poti observa:

  • care sunt lunile cu cele mai scazute vanzari ;
  • daca se repeta de la an la an acelasi trend putem concluziona ca exista sezonalitate – si daca este posibil, putem lua masuri anticipate pentru corectarea fluctuatiilor foarte mari.

Raportul generat in Smart BILL poate fi setat in functie de nevoile proprii:

Poti alege, asa cum se poate observa mai sus:

  • perioada de analiza;
  • daca sa afiseze numai facturile sau si incasarile sau proformele;
  • periodicitatea : zilnic sau lunar;
  • modalitatea de reprezentare grafica: tendinda sau coloane, asa cum am aratat mai sus.

La ce te ajuta daca stii care este sezonalitatea afacerii tale?

Poti de exemplu:

  • programa concediile de odihna ale angajatilor in perioadele mai putin active;
  • amana investitiile foarte mari pentru perioadele de varf pentru a nu intra in deficit de numerar;
  • aloca timpul angajatilor in perioadele mai putin bune pentru demara proiecte care se vor lansa in perioadele de varf;
  • programa campaniilor de marketing-vanzari in functie de nevoile de sezon;
  • cauta surse alternative de venit pentru a compensa deficitul acestor perioade;
  • planifica din timp masuri pentru a tine motivate angajatii angrenati in activitatea sezoniera;
  • programa lucrari interne de anvergura: inventare, reorganizarea luxurilor interne, analiza activitatii , lucrari care in perioadele foarte active ar perturba buna functionare a activitatii.

Putem vorbi de sezonalitate atat la nivelul unui an, prin urmarirea evolutiei activitatii de la o luna la alta dar putem analiza si mai in profunzime- la nivelul unei saptamani (de exemplu o entitate poate constata ca ziua de luni nu este prea benefica pentru vanzari, dar zilele de joi si vineri produc maximul) astfel ca isi poate programa campaniile de vanzari in functie de aceste informatii.

Articole similare